De Irina Munteanu

»

Interview

Vanessa Butani, despre necesitatea unei alimentații sustenabile

Time for a change

Vorbim din ce în ce mai des despre risipa de hrană, despre alegeri alimentare sănătoase, etice și responsabile cu mediul înconjurător. În vreme ce unii oameni reușesc să adopte o dietă pe bază de plante, percepția altora rămâne că opțiunile fără carne sunt mai dificil de obținut și nici nu sunt la fel de gustoase.

Compania Electrolux este însă pregătită să demonstreze contrariul. În acest context, și-au setat chiar și un obiectiv ambițios: să facă din alimentația sustenabilă, alegerea preferată a consumatorilor până în 2030.

DESCOPERĂ
DESCOPERĂ

În sprijinul acestei idei a venit și evenimentul lor, Future Sustainable Kitchen, care a adunat experți din întregul ecosistem alimentar pentru a discuta despre modul în care pot colabora ca alimentația durabilă să fie alegerea preferată a consumatorilor.

Am vrut să aflu cum și-au propus să facă posibilă această schimbare și care sunt inovațiile pe care le au la îndemână, așa că am invitat-o pe Vanessa Butani, Directorul de Sustenabilitate Electrolux din Europa, să ne povestească mai multe.

Vanessa, când ai devenit preocupată de mediu și de a avea un stil de viață sustenabil?

Cred că am fost interesată de mediu încă din copilărie. Îmi amintesc că vorbeam foarte mult la școală despre regula celor 3 R – redu, refolosește și reciclează – și făceam tot felul de proiecte al căror scop era să ne încurajăm familia să consume mai puține resurse.

Sustenabilitatea este un aspect pe care l-am avut tot timpul în minte, dar care a devenit o pasiune atunci când am realizat că prin intermediul educației pe care o am și a lucrurilor pe care le-am făcut, pot să văd oportunitățile de schimbare în lume. Așa am realizat că un business poate să producă și să încurajeze schimbarea și mai poate să facă din orice o situație de câștig pentru toată lumea. Cred cu tărie în asta și nu ratez oportunitățile pe care le avem ca business pentru a produce un impact real.

Ce pași crezi că putem face fiecare pentru a duce un stil de viață mai conștient și mai responsabil?

Sigur că poți oricând să privești lucrurile prin prisma a „nu fac asta” sau „nu pot să fac asta”. Mie îmi place însă să-mi păstrez optimismul și să mă gândesc altfel: „Ok, ce pot face?” sau „Ce fac deja și pot să îi învăț și pe alții?”. Dacă ar fi să dau un sfat, acela ar fi să începi cu acel lucru pe care poți să îl schimbi.

De exemplu, eu am realizat acum câțiva ani că vreau să am o dietă bazată pe plante și credeam că sunt pe drumul cel bun pentru că mâncam salate, dar când am aflat că trebuie să consum zilnic o jumătate de kilogram de fructe și legume, mi s-a părut foarte mult. Așa că am început să-mi fac smoothies verzi în fiecare dimineață, la micul dejun, și am simțit că măcar încep ziua cum trebuie.

Aș mai aminti și ce a zis Brent Loken (Global Food Lead Scientist WWF) în evenimentul nostru pentru că am rezonat mult cu ideea lui: „puterea de schimbare se află în propria ta farfurie”. Sfatul meu este ca oamenii să deschidă subiectul acesta complicat al trecerii la o dietă pe bază de plante și să înceapă să vorbească despre asta. Eu, una, am început să ascult, să învăț să fiu un exemplu pozitiv și un lider în tot acest demers.

Ce schimbări ați observat voi, la Electrolux, în comportamentul consumatorilor până acum?

Consumatorii sunt din ce în ce mai atenți și vor să facă o schimbare. Ce știm este că 52% din oameni consideră că sunt conștienți de schimbările climatice, dar nu trăiesc pe cât de sustenabil și-ar dori. Noi ne-am propus să îi ajutăm să minimalizeze spațiul dintre ceea ce vor să facă, ce cred ei că fac și felul în care arată de fapt lucrurile în realitate.

Vedem că oamenii își doresc să adopte o dietă vegetariană, deși consideră fie că este dificil, fie că ia prea mult timp și că nu va avea un gust bun. Iar aici mi se pare că se întrezărește oportunitatea noastră – aceea de a pune în discuție percepția că mâncarea pe bază de plante poate să aibă și chiar are un gust foarte bun.

Uneori este nevoie să reconsideri anumite lucruri și să rămâi deschis la nou. Mă întorc iar la un exemplu personal – dacă mă uit la cum mâncam în urmă cu câțiva ani față de cum mănânc acum, diferența este destul de mare, dar schimbările au fost mici și multe, pe parcurs, deci nu a fost foarte dificil.

A accelerat și pandemia în vreun fel schimbarea în rândul oamenilor?

Da, cred că pandemia a evidențiat și mai mult necesitatea și importanța sustenabilității. Din sondajele de opinie făcute în rândul consumatorilor am aflat că 3 din 4 consumatori cred că este important să pună subiectul sustenabilității pe masă. Apoi vedem că oamenii petrec mai mult timp acasă - nu pot călători, nu pot merge la restaurante - deci au inclusiv mai mult timp de petrecut în propriile bucătării pe care vor să îl folosească exersând gătitul sustenabil.

Pandemia ne-a făcut de asemenea să realizăm cât de interconectați suntem și cât de important este să gândim la nivel global, nu doar individual, cu toate că am fost forțați să devenim mai individualiști prin faptul că am stat acasă, în izolare. Dar chiar și așa, am conștientizat că suntem cu toții în aceeași barcă și că stă în puterea noastră, a tuturor să facem ceva.

Ce face o bucătărie să fie inteligentă și cum vă așteptați să evolueze lucrurile?

Bucătăria nu s-a schimbat prea mult în ultimii 50 de ani – în esență arată în continuare la fel, chiar dacă s-a modernizat, dar pentru a fi o bucătărie inteligentă trebuie să corespundă noii realități și să ne sprijine în procesul nostru de schimbare a dietei alimentare.

Revin la ideea de mai devreme, aceea că trebuie să lucrăm împreună, aducând la un loc designeri, producători și chiar companii alimentare, într-un efort comun de a sprijini consumatorul să își schimbe felul în care gătește în viitor. Dacă mulți dintre noi încercăm să adoptăm o dietă pe bază de plante, dar bucătăria este înțepenită în viziunea de acum 50 de ani, asta va complica lucrurile. Sigur că putem găsi soluții, dar cu cât bucătăria ne poate ajuta mai mult, cu atât ne va fi mai ușor.

De exemplu, la un moment dat, probabil că vom renunța la cuptoarele uriașe și vom aloca în schimb mai mult spațiu congelatoarelor pentru a păstra în siguranță resturile alimentare și a acorda spațiu altor moduri de gătit pe bază de fructe și legume proaspete în loc de carne. Pe scurt, bucătăria inteligentă se va adapta nevoilor noastre de gătit, iar lucrul acesta nu va ține neapărat de implementarea unor noi tehnologii.

În eveniment ați menționat totuși tehnologia ca mijloc de a reduce risipa de alimente. Cum va funcționa mai exact?

Cred că există multe feluri prin care tehnologia ne poate ajuta, dar cuvântul-cheie în acest caz rămâne „ajutor”. Trebuie să ne dorim să facem noi schimbarea pentru că tehnologia nu o va face în locul nostru. Tehnologia este într-o continuă evoluție, iar noi la rândul nostru trebuie să evoluăm și să descoperim ce funcționează pentru noi.

Una dintre inovațiile pe care Electrolux le-a lansat deja este o cameră video plasată în interiorul frigiderului, care îți arată exact ce alimente ai în momentul în care te afli la cumpărături, astfel încât să nu cumperi în exces și nici să nu uiți ceva de pe listă. Trăgând linie, cred că este un proces care începe cu lucruri mici, dar care pot face diferența, și se dezvoltă pe parcurs.

Înainte să încheiem aș vrea să ne spui care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o la Electrolux.

Am învățat să fiu eu însămi și să îmi urmez pasiunea pentru că atunci când ești pasionat de ceva, vei da tot ce ai mai bun din tine, întreaga experiență va deveni mai placută, iar lucrurile pozitive nu vor întârzia să apară!