
slow. ınterviews
Andreea Tron
Fondatoare Atelier Tron
Între 19 și 22 aprilie, Glamour te invită să iei parte la o serie de discuții revelatorii despre cum putem face pasul către un stil de viață sustenabil, alături de lideri ai industriilor care fac diferența, activiști, jurnaliști, antreprenori și consumatori
slow.
Luni, 19 aprilie, de la ora 17.00, ne dăm întâlnire cu Andreea Tron (fondatoare Atelier Tron), Ioana Păun și Alma Rusu (fondatoare MioBio), Adela Chivărean (restaurator de bunuri culturale The Wood Doctor) și Maria Ianau (PR Manager Leaf & Notes) în panelul BUSINESS ON A MISSION. Cum se construiește un brand responsabil
slow.
Andreea Tron este fondatoarea Atelier Tron, un spațiu de experiment care se concentrează pe crearea de peisaje textile și transformarea lor într-o serie de obiecte gândite să ne educe să fim mai buni cu noi, cu ceilalţi și cu mediul care ne înconjoară
slow.
slow.
Andreea, ce înseamnă pentru tine un stil de viață slow?
Pentru mine „slow” nu se traduce neapărat prin „încet”, ci mai degrabă prin a-mi da voie să experimentez și să trec prin toate lucrurile pe care simt că vreau să le încerc, dându-le timp să se așeze într-o formă sau alta în devenirea mea. Până acum nu m-am grăbit să trăiesc, ci mai degrabă am trăit intens fiecare perioadă, entuziasmându-mă de lucrurile pe care le fac și nu dorindu-mi să ajung mai repede la următorul nivel
A trăi viața într-un mod slow e echivalent cu a trăi într-un mod creativ. Nu sunt o persoană cu un țel precis, ci mai degrabă îmi place să trăiesc în prezent și să profit de oportunități neprevăzute care au potențialul de a-mi îmbogăți viața într-un mod neașteptat. Din acest motiv aleg mereu să fiu curioasă, să mă joc, să-mi dau voie să am pasiuni și hobby-uri, să fiu bună cu mine, cu ceilalți și cu lumea din jur
slow.
Cum a luat avânt atelierul Tron și ce te-a determinat să începi un business sustenabil?
Atelier Tron este o expresie a stilului meu de viață, un exemplu concret al ceea ce am numit mai sus „slowness”, a trăi în prezent. Nu cred că am fost conștientă că încep un business sustenabil la momentul respectiv, ci a fost mai degrabă o modalitate naturală de a exprima niște gânduri și experiențe pe care le strânsesem de-a lungul timpului
Deși studiile mele au avut în centru, în principal, mediul construit, o experiență profesională în Brazilia m-a introdus în universul designului sustenabil, care pune accent pe meșteșug. În 2017 m-am întors în România după mai mulți ani petrecuți în afara țării, studiind sau lucrând. Am început să experimentez cu vopsitul natural și cu meșteșuguri legate de textile
Chiar dacă la început pictarea textilelor cu pigmenți naturali a început ca o căutare personală, un exercițiu de meditație și de apropiere de natură și de sat, după câteva workshop-uri în Asia și un curs intensiv în Spania, a devenit o exprimare profesională clară și firească. Fizic, atelierul a luat formă printr-o finanțare, întâlnirea cu alte trei studiouri (de ceramică și arhitectură) cu care ne-am așezat într-un spațiu și am format o comunitate care există și astăzi
slow.
Care este misiunea Tron și de la ce reguli nu te abați niciodată?
Misiunea a evoluat mult în timp, odată cu maturizarea mea și implicit a atelierului, fiind și ea o expresie a intenției mele de a trăi în prezent și de a evolua constat. Cred că atelierul a reînviat în fiecare primăvara și a trecut prin multe forme de început și reînceput, poate tocmai din pricina armoniei cu natura și în același timp cu ciclicitatea ei
„A space for random acts of kindness” / „Un spațiu pentru bunătate întâmplătoare” este expresia sub care se întâmplă toate lucrurile și se traduce prin crearea de obiecte textile care să fie blânde cu noi, cu oamenii din jurul nostru și cu planeta
S-a adăugat apoi dorința de a inspira oamenii să fie creativi și bineînțeles, organizarea de workshop-uri prin care dăm mai departe ce am învățat la rândul nostru. Regula generală de la care nu mă abat niciodată este ca din atelier să nu iasă produse care să facă rău generațiilor viitoare, prin materialele din care sunt făcute sau procesul de producție
slow.
Cum ți-ai descoperit pasiunea pentru textile brodate și vopsele din pigmenți naturali? Cum le obții?
E greu de spus. Cred că o sumă de lucruri mărunte au contribuit la faptul că am ajuns să lucrez cu textile, brodate sau vopsite cu pigmenți naturali. Poate că are legătură cu anii din copilărie petrecuți la țară lângă o bunică vopsind deseori lână. Poate că are legătură cu apropierea mea de natură care la un moment dat s-a transformat în ceva palpabil. Poate are legătură cu stagiul din Porto Alegre, unde am descoperit o comunitate de oameni care priveau designul într-un mod responsabil
Poate călătoria pe care am făcut-o la sfârșitul facultății în Asia mi-a schimbat perspectiva asupra mediului înconjurător. Sau poate are legătură cu primul proiect prin care am făcut cunoștință cu textilele, boob project, un exercițiu personal de explorare a intimității prin care am descoperit că decorarea materialelor poate să însemne mai mult decât o căutare stilistică
Pigmenții îi obțin din plantele pe care le găsesc în locuri foarte diferite și de multe ori neașteptate: din plimbări în natură, din curtea casei de la țară, chiar și de pe marginea drumului, dar și din resturile alimentare ale unor restaurante din București. Înainte de pandemie am folosit și aranjamente florale rămase în urma unor evenimente la care am participat, care de multe ori erau perfecte pentru eco printuri
slow.
Ghidează-ne puțin prin workshop-urile tale de vopsit cu plante – cum decurg ele, ce plante folosești și când vor mai avea loc.
Vopsirea naturală este un proces pe cât de fascinant, pe atât de complex pentru ca implică foarte mult timp, chimie și răbdare. Workshop-urile cuprind trecerea prin tot procesul necesar unei vopsiri
Pașii unei vopsiri „corecte” încep cu spălarea materialului și îndepărtarea substanțelor chimice pe care le are în compoziție după procesul de producție, apoi fixarea lui cu diverse substanțe non-toxice (ex: alaun, oțet) și vopsirea propriu-zisă, care poate fi în baie de vopsea (extrasă din plante prin fierbere) sau eco print (rularea materialului împreună cu plantele)
O altă etapă importantă în acest proces este găsirea și strângerea plantelor - care pot fi din flora spontană, din food waste sau plante crescute special pentru vopsirile botanice. O parte importantă a workshopurile este întâlnirea cu o comunitate de oameni care împărtășește apropierea de natură și dorința de a învăța un meșteșug
De cele mai multe ori, cele patru-cinci ore petrecute în atelier sunt în sine o formă de a trăi în prezent, o comuniune care duce la un schimb de experiențe care mă inspiră și pe care o simt benefică pentru toți participanții. Din păcate, anul trecut am întrerupt desfășurarea workshopurilor fizice, pe care mi-aș dori să o pot relua anul acesta în siguranță. În același timp, pandemia ne-a făcut pe toți confortabili cu comunicarea la distanță și, profitând de această oportunitate, vara aceasta pregătesc și o serie de tutoriale online


ediția a doua
slow.
o conferință despre sustenabilitate powered by Glamour ediția a doua 19 - 22 aprilie 2021 online via Zoom acces gratuit, numai pe bază de înscriere
slow.

Created with Newsroom AI
Go to page
We're sorry, it looks like your browser doesn't support this experience.