De Mădălina Ionescu

Sustainable Beauty

Natural = sustenabil?

Natural, organic, eco, bio, verde, sustenabil sunt câteva dintre denumirile pe care le vedem pe etichetele produselor cosmetice. Dar înseamnă oare același lucru?

Descoperă

Dacă îți cumperi un șampon pe care scrie „100% natural”, probabil te gândești că are ingrediente naturale și că ambalajul e făcut din materiale biodegradabile. Și apoi îl folosești liniștită fiind că ai contribuit puțin la salvarea planetei și că ai avut grijă și de sănătatea părului. În realitate însă, lucrurile sunt doar parțial adevărate.

Pentru ca un produs cosmetic sau de îngrijire să se clasifice ca fiind 100% sustenabil, trebuie să îndeplinească o serie de condiții

Tehnica de extracție a acestora să fie una etică.

Să aibă în compoziția sa doar ingrediente naturale.

Ambalaj din materiale reciclate și reciclabile sau biodegradabile.

Metoda de producție a produsului să fie una ecologică.

Dar să le luăm pe rând

Ingredientele

Un produs cosmetic sau de îngrijire sustenabil ar trebui să conțină ingrediente active provenite exclusiv din plante. Un element produs în laborator nu are ce căuta în compoziția sa.

De multe ori asociem termenul de natural cu un lucru benefic, iar pe cel de sintetic cu unul negativ. Dar uităm să ne gândim la modul în care au fost procurate ingredientele și la întregul proces prin care au trecut până au ajuns în baia noastră. Astfel ajungem la...

Tehnica de extracție

Ca un produs să fie sustenabil, trebuie să provină dintr-o sursă regenerabilă (să continue să existe cel puțin încă 50 de ani în același mediu - dacă nu este cules). Și ar trebui să poată rezista în fața schimbărilor climatice.

Metoda de producție

Caracteristica cea mai importantă a unui produs sustenabil este aceea că nu implică exploatare - nu presupune defrișări sau distrugerea ecosistemului. Pot fi luate în calcul și reutilizarea apei sau energia regenerabilă în interiorul fabricilor.

Ambalajele

Dacă materialul nu este unul reciclabil, biodegradabil, eforturile brandului au fost în zadar. Asta poți verifica pe etichetă. Și dacă ai văzut și simbolul unui iepuraș cu urechi roz, cu atât mai bine. Înseamnă că este cruelty-free, adică nu a fost testat pe animale.

Bonus: fără risipă!

În ceea ce privește brandurile, vorbim de o risipă care, de cele mai multe ori, nu vizează doar ingredientele, ci și transportul sau modul de colectare și de depozitare. În cazul nostru, al consumatorilor, chiar dacă folosim produse sustenabile, trebuie să fim întotdeauna responsabili în materie de cantități - cu cât mai puțin, cu atât mai bine. Fiindcă, folosite în cantități mari, chiar și aceste produse „nepătate” pot ajunge să dăuneze mediului înconjurător.