De Irina Munteanu

»

Love Brands

Editura OMG, o mișcare de reacție necesară

Love Brands

Continuăm seria noastră dedicată brandurilor locale pe care le iubim și ne oprim în culisele editurii OMG.

Am stat de vorbă cu Alex Ciorogar, fondatorul OMG Publishing, despre începuturi, direcții, nevoia de a se detașa de piața editorială din ultimii 20 de ani și despre titlurile pe care le au în pregătire și pentru care merită să rămâi pe-aproape.

Cum a luat formă editura și ce v-a determinat să porniți acest proiect?


E foarte ușor să critici tot ce vezi în jur sau să te plângi de ceea ce pare că ți se întâmplă și te nemulțumește, lucruri care se află adesea în afara controlului tău. Mult mai greu e, în schimb, să construiești — aproape din nimic — ceva care să te mulțumească nu doar pe tine, ci și pe cei câțiva care caută mai mult sau mai puțin același lucru. În fond, nu-i poți satisface pe toți și nici măcar nu mi-aș dori asta.

Altfel spus, mi se pare că în toată această ecuație cuvântul cheie pare să fie, în cele din urmă, tocmai „independența”. Editura OMG e o mișcare în sensul în care am vrut să ne detașăm atât de câmpul producției literare românești contemporane, cât și de ceea ce s-a întâmplat, în ultimii 20 de ani, pe piața editorială - o mișcare de reacție, deci.

Cred că am reușit să construim un spațiu lipsit de restricții, în interiorul căruia ne permitem să ne delectăm cu infinite gesturi de beatitudine, fie că e vorba de imaginile pur și simplu spectaculoase pe care le construiește un scriitor sau de plăcerea pe care ți-o oferă cartea ca obiect (forma, dimensiunile, culorile, texturile, fonturile sau chiar spațiul alb al paginii) și apoi să le dăm mai departe. Casual yet luxurious, cam așa aș descrie proiectul OMG.

Dar totul a început, bineînțeles, cu un grup de prieteni. Sună aproape ca începutul unui banc prost, „un universitar, un designer și un librar intră într-un bar", dar adevărul e că exact așa a fost. Am avut ceva în comun:
dorința de a suplini o lipsă pe care o sesizasem.

Limbajul e aproape efervescent în intimitatea poeziei și nu cred că e o coincidență faptul că am lansat editura tocmai prin intermediul unei astfel de colecții. Literatura e un instrument de raportare și înțelegere a realităților noastre psihologice sau sociale și e limpede că insolitarea și frumusețea vin — nu întotdeauna, dar adesea — din partea celor mai tineri și cred că editura OMG le-a arătat acestora că există deja o entitate capabilă să le recunoască munca și să le pună în evidență creativitatea.

Cum îi alegeți pe scriitorii pe care urmează să îi publicați?

E o alegere subiectivă. Dar o alegere editorială bazată, totuși, pe mulți ani de lectură.

În postura de critic literar, am urmărit și am comentat evoluția literaturii române extrem-contemporane timp de mai mult de 10 ani (fie prin cronici de întâmpinare, fie prin eseuri sau recenzii mai extinse). Schimbând însă perspectiva și adoptând o formulă ceva mai rațională, trebuie spus că savanții au arătat că experiența estetică are, în fapt, numai două componente: una atențională, cealaltă apreciativă.

Prima rămâne o procedură cognitivă (timpul și resursele pe care le investesc în relația mea cu acest obiect literar), pe când cea din urmă e, desigur, mai mult sau mai puțin hedonică (îmi place sau nu această carte?). Dincolo de asta, breasla noastră nu e chiar atât de mare și, ca peste tot, majoritatea rămân fie amatori, fie veleitari.

Îmi place să cred că, urmărind și făcând parte din acest circuit, suntem capabili să sesizăm și să explorăm predispozițiile interioare ale artiștilor de azi și de mâine. De reținut însă că, în preistoria editurii OMG, dacă pot să spun așa, inițiasem un dialog cu 10 tineri scriitori încă dinainte ca societatea comercială să se fi înființat. Era cumva pariul nostru.

Nu prea am cuvinte să descriu ce a însemnat încrederea lor și faptul că au spus „da” în fața unor simple promisiuni. Îi admir și le mulțumesc pentru curaj. În ultimul timp, însă, lucrurile s-au invers puțin: mi se pare că scriitorii sunt cei care doresc să publice acum la OMG.

Ce sfaturi aveți pentru scriitorii care își doresc să fie publicați?

Scriitorii care își doresc să fie publicați sunt cei care vor o formă de legitimare. Și acesta rămâne, din păcate, cel mai nepotrivit motiv care-i animă pe mulți. Scriitorii sunt, în esență, cei care scriu, la fel cum cititorii sunt cei care citesc. Poate sună tautologic ce spun, dar dacă scriitorul se gândește mai mult la publicare el pare să se transforme într-un editor. Sfatul meu e să nu se grăbească și să citească cât mai mult și cât mai atent.

Poți să citești bine chiar dacă citești doar o mână de autori. Sigur că poți să citești greșit și dacă citești puțin. E destul de complicat să găsești un echilibru între aceste extreme. Cu toate acestea, chiar dacă începe în solitudine, scrisul rămâne un act social și, deci, comunicativ și relațional. Multe dintre lucrurile înșirate până aici nu prea își au rostul dacă vorbim de cercetători: critici, istorici literari, teoreticieni, eseiști sau chiar filozofi.

Însă dacă e să rețin o singură recomandare, aș zice că munca retorică trebuie luată în serios. Există o responsabilitate a formelor, iar editorii nu pot face, totuși, minuni. Cele mai puternice cărți sunt cele născute din nevoi profund personale, dar, cumva, esențiale pentru existența autorului ei. Cred că volumele OMG nu fac excepție de la această regulă.

Ați publicat poete și poeți tineri, mulți dintre ei aflați la debut – este o direcție pe care o veți urmări și în continuare?

Sunt tineri și tinere pentru că ceilalți nu au nevoie de OMG (sau poate că nici măcar nu existăm pentru ei). Cultura română are complexul generațiilor și s-ar putea ca OMG să reprezinte tocmai acea structură specifică sensibilității actuale. Și ar mai fi ceva de spus - literatura română funcționează, din păcate, și pe principiul bisericuțelor. Aceste mici bule autosuficiente aproape că nu realizează că există ceva sau cineva dincolo de propriul lor orizont.

Apoi, da, direcția menționată există, însă nu e una pe care editura OMG să o fi constituit ori impus. Mi se pare important de spus acest lucru. Cu alte cuvinte, dacă citiți poezia OMG o să vedeți cât de diferită e o voce de alta. Și cu toate acestea au, totuși, ceva în comun și cred că partajul constă în contextul care îi unește - trăim într-o lume globalizată și digitală - două trăsături pe care nu le poate nimeni ignora.

Ca editor, nu urmăresc manifeste - vremea lor a trecut. Ba chiar dimpotrivă. OMG e dispusă să accepte orice forme de experiment și inovație, la fel cum e gata să prețuiască, pe de altă parte, calmul tradiției și bogăția memoriei convenționale.

În sfârșit, am început deja, chiar dacă timid, o colecție dedicată gândirii despre literatură, iar 2021 e, totodată, anul în care vom lansa colecția noastră de proză. Stay tuned for that!

Cum vedeți voi noul val de scriitori? Cât de receptivi sunt cititorii?

Poate ar fi mai onest aici să întorc oglinda și să le arăt cititorilor cum se vede, din afară, acest nou val de scriitori. În urmă cu câteva săptămâni, Vasile Ernu a semnat, deci, următoarele rânduri:

Editura OMG, spune el, „e un soi de întruchipare a noii sensibilități, un soi de forma mentis [...] avem de-a face cu imaginea noilor tendințe literare poetice de la noi. Adică dacă vrei să pricepi cât de cât noile gusturi, tendințe, sensibilități culturale, estetice, politice și tematice ale «noului val», mergi la OMG și citești.”

Nu mi se pare o coincidență că întrebarea aceasta vizează, iată, același nou val de scriitori. Și mă bucură foarte mult asocierea dintre OMG și aceste noi tendințe. Sigur că e mai dificil, într-adevăr, să percepi și să estimezi amploarea unui asemenea fenomen din interior și de foarte aproape. Dar sunt sigur că autorii OMG își vor pune amprenta asupra contemporaneității (și invers), dacă nu au făcut-o deja.


Cititorii noștri par să fie foarte mulțumiți și mă bucur că e așa pentru că nu trebuie uitat, totuși, că literatura e și o formă de divertisment și am încercat, mutatis mutandis, să învăț din practicile marilor companii sau organizații și să studiez modul în care ar trebui livrate cu succes produsele și serviciile noastre. Am mai spus asta, dar, păstrând proporțiile, OMG ar putea fi comparat cu un butic - s. n. magazin mic și luxos, cu mărfuri, în general de serie mică. [Var.: butícă s. f.] – Din fr. boutique.

Ce titluri aveți în pregătire?

Urmează să apară cărți noi de Vlad Moldovan, Dan Sociu, Cătălina Stanislav, Mihnea Bâlici, Elena Boldor, Ioan Coroamă, Irina Bruma și mulți alții.

Extindem, totodată, colecția de critică, istorie și teorie literară. Vom publica și romane în limba engleză (numele rămâne o surpriză). Pregătim, de asemenea, și primele traduceri în colaborare cu cei de la Z9 care organizează la Sibiu cel mai mișto festival de literatură din țară. Pe site veți putea găsi, în curând, și OMG merch: tricouri, hanorace și altele. Mi-ar plăcea să deschidem propriul nostru punct de lucru: o librărie-cafenea.

Check out

Cărțile OMG se găsesc în lanțurile Cărturești și Librarium, la Bookstory (Cluj-Napoca), la librăria „La două bufnițe" (Timișoara) și la Dispozitiv Books (București). În scurt timp, cărțile OMG vor putea fi comandate și direct de pe omgpublishing.ro.