de Irina Munteanu

Despre ediția online a Marelui Picnic ShortsUP, cu Alexandra Safriuc

Mai sunt doar câteva zile până la Marele Picnic (25 iulie 2020), așa că am vrut să aflăm de la Alexandra Safriuc, curatoarea festivalului de scurtmetraje, cum s-a desfășurat selecția din acest an și cum va arăta ediția la care poți participa de oriunde te-ai afla.

CUM A ARĂTAT PROCESUL DE SELECȚIE PENTRU EDIȚIA ACEASTA?

Ca în fiecare an, scurtmetrajele din competiția ShortsUP Audience Award au fost alese în urma unui research continuu, de-a lungul unui an de zile. Anul acesta însă, în timpul procesului de selecție, am făcut parte din publicul unor mari festivaluri de film, online, de la mine de acasă.

Festivalul internațional de scurtmetraje din Oberhausen, cel mai longeviv festival de film scurt din lume, s-a mutat online; Tribeca, deși s-a amânat, a curatoriat în mediul virtual filme scurte ale regizorilor prezenți în selecțiile anterioare ale festivalului; am vizionat My Darling Quarantine Short Film Festival, o colaborare a programatorilor de scurtmetraj de la Talin Black Nights Festival, Cannes, Veneția, Berlin și Locarno; și am participat la conferințe live de la Marché du Film at Cannes.

Dar accesul la tot acest conținut online a fost, de la un punct încolo, obositor, iar lipsa de interacțiune a făcut ca procesul de decizie să fie mai greu decât de obicei.

Pe de altă parte, au apărut multe scurtmetraje realizate acasă în timpul lockdownului și lansate direct pe canalele regizorilor, probabil tot ca un răspuns la nevoia de interacțiune și de contact direct cu publicul.

ShortsUP aduce și anul acesta în fața publicului larg filme scurte care au fost distinse cu premii de jurii specializate, dar am renunțat la acest criteriu de selecție, pentru că a fost cumva firesc să includem în programare și astfel de „homemade” films, așa cum este „Acum știi” al lui Rogelio Gonzalez.

CARE A FOST PRINCIPALA PROVOCARE CU CARE V-AȚI CONFRUNTAT ÎN CONTEXTUL ACTUAL?

Deși multe festivaluri s-au mutat în online, a fost dificil să convingem distribuitorii unor filme recente să ne acorde drepturile de distribuție pe platforma TIFF UNLIMITED. Și asta are legătură cu etapele de viață ale filmelor.

Multe festivaluri nu iau în considerare producțiile care au fost deja distribuite online, iar cum circuitele festivaliere ale multor filme au fost supuse blocajului universal, producătorii și distribuitorii au avut de luat niște decizii destul de grele - pun pe pauză distribuția filmului sau riscă în noua realitate?! La scurtmetraj e totuși mai simplu, în principal pentru că investiția de resurse inițială este mai mică, deci pierderile în cazul unei decizii greșite nu sunt la fel de mari ca și în cazul lungmetrajului.

CUM ALEGEȚI TEMATICA
DIN FIECARE AN ÎN MOD NORMAL?

Pe de o parte ținem cont de temele recurente care apar în scurtmetrajele recente vizionate de noi, pe de alta de temele de interes, fie la nivel personal, fie la nivel de societate.

Anul acesta am ales să explorăm prin intermediul filmelor scurte relațiile dintre persoanele apropiate.

În primul rând pentru că ne-am lovit cu toții în ultima perioadă de binele și răul din relația cu celălalt sau ceilalți conviețuitori, iar în al doilea rând pentru că este o temă specifică scurtmetrajului.

TE AȘTEPȚI ANUL viitor la O SELECȚIE MAI BOGATĂ DE PRODUCȚII HOMEMADE?

Mă aștept să citesc în literatura de specialitate despre această caracteristică a producției de scurtmetraje în anul 2020. E provocator să faci acum o predicție despre viitor în orice domeniu. Speranța mea este ca producția de film să nu fie blocată pe termen lung, iar selecția de anul viitor să includă, poate, mai multe producții „homemade” dintr-o pură curiozitate stilistică.

DACĂ AR FI SĂ ALEGI UN SCURTMETRAJ DIN EDIȚIA ACEASTA MUSAI DE VĂZUT, CARE AR FI ACELA?

„Fauve” al lui Jeremy Comte, pe care încerc din 2018 să îl includ într-o selecție. E un scurtmetraj puternic vizual, tragic, care reușește să vorbească fără cuvinte despre imposibilitate de a deține controlul. Mi-a adus aminte, pe undeva, de „Gerry” al lui Gus van Sant.

M-am bucurat că anul acesta picnicul cinematografic va fi inevitabil o experiență intimă în comparație cu anii trecuți, o experiență care să permită vizionarea unui astfel de scurtmetraj.

„Peștele”, în regia Thessei Meijer, e un alt scurtmetraj care a tot reapărut în listele mele cu filme scurte și care în final și-a găsit locul în această selecție. E o tragi-comedie fantastică, marca Halal, despre ambiție, anduranță și acceptarea propriilor limite.

ACUM CĂ SE ÎNTÂMPLĂ ONLINE, CUM CREZI CĂ AM PUTEA SĂ RECREĂM ATMOSFERA DE FILM ÎN AER LIBER?

Micul Picnic poate fi un pretext și, de ce nu, o provocare - de a transforma propria casă în cinematograf pentru prieteni și apropiați, sau de a crea un spațiu de cinema în exterior. Pentru noi, echipa din spate, Micul Picnic e motivația, e dovada că putem găsi soluții, că ne putem adapta și merge mai departe.

Sper ca asta să reprezinte și pentru cei care vor alege să creeze singuri un spațiu pentru vizionarea selecției ShortsUP. În fiecare an am provocat publicul larg să intre în rolul juriului - tradiție pe care am reușit să o ducem mai departe și anul acesta - ei vor hotărî la ce scurtmetraj merge premiul în valoare de 500 de euro. Anul acesta contextul ne-a obligat să le dăm o provocare mult mai mare - să fie și organizatori.

marele picnic are loc Sâmbătă, 25 iulie, de la ora 21:30, pe tiff unlimited

Ne vedem acolo!

BILETE
BILETE


Mai multe modele cool găsești pe answear.ro!

NEWSLETTER
NEWSLETTER