De Mihai Ghiduc

Teatrul Naționalist București

Ziua Internațională a Teatrului a fost sărbătorită cu un trist moment protocronist

Un ziar antisemit a fost distribuit la un eveniment organizat la Teatrul Național București

Este al doilea incident în care este implicat noul director interimar, actorul Mircea Rusu, după cel în care a refuzat cererea unor actori de a sprijini Ucraina prin mesaje pe scenă și pe clădirea teatrului.

Puric vs. UE

TNB

Pe 27 martie, Ziua Internațională a Teatrului a fost sărbătorită în Sala Studio a Teatrului Național cu un eveniment susținut de Dan Puric, un personaj asociat curentului ultranaționalist și eurosceptic, acuzat adesea de simpatii pro-ruse.

Pe scaune, spectatorii au găsit ziarul Certitudinea, o fițuică antisemită și naționalistă, genul acela care promovează tot ce a dat mai rău cultura română, cu sau fără ghilimele. Fiind spectatori veniți să-l vadă pe Puric, au apreciat gestul. Restul lumii, mai puțin.

Ministrul Culturii a reacționat prompt, dar doar în aparență. În realitate, a îngropat problema cu o comisie (a trimis „corpul de control”) și a declarat că n-aveau ce căuta acolo „materiale private”.

De fapt, declarația ministrului Lucian Romașcanu ridică numeroase probleme – evită cu grijă să spună care e problema, că materialul e antisemit. Două zile mai târziu, când o moțiune de cenzură împotriva sa, declanșată de USR, a picat, ministrul vorbește de „corectitudine politică prost înțeleasă”, după ce și-a pus o poză cu sala TNB la profilul de Facebook – alte semne că ancheta e mai degrabă o tentativă de a ascunde scandalul.

Actorii de la TNB fie au comentat – și, evident, au fost acuzați că au ceva directorul, „ia uite ce treabă bună face, merg spectacolele” –, fie s-au declarat neutri, pe modelul „nu ne interesează politica”, o formă discretă de a nu se pune rău cu noua conducere, care ar putea deveni permanentă. Ulteriori, neutri fiind, s-au dus la televiziuni să-l apere pe director, ba chiar au insinuat că ziarele ar fi fost „plantate” cu scopul de a-l compromite pe acesta.

Cum ziarul era fix în tonul discursului susținut de Puric, care a sărit repede de la teatru la discuții despre Occidentul care ne vrea răul și alte lucruri pe care le-ai auzi și în cam orice predică a BOR, pretinsa acțiune de sabotaj pare o scuză destul de penibilă.

Politica e interesată de teatru

TNB

Ce se întâmplă la TNB e un pattern care se repetă. Personaje apropiate curentului naționalist protocronist pun mâna pe instituțiile de cultură, apoi le fac irelevante, mimând fie „neimplicare politică”, fie ignoranța și le transformă în noi instrumente pentru a-și promova ideile retrograde. Evenimentul lui Dan Puric chiar este un gest politic și un semn că TNB se duce într-o direcție greșită – nu că ar fi mers într-una bună până acum.

Și nu e o coincidență că s-a întâmplat. Prezența directorului interimar în sală, acțiunile sale anterioare, declarațiile din care răzbat idei protocroniste arată o aliniere cu genul de discurs promovat de Puric.

Romașcanu îl va susține pe actualul director, pentru că politicienii au nevoie de „oamenii de cultură” din acea zonă, persoane care n-au evoluat vreodată de la o înțelegere a istoriei de manual comunist. În România, arta stă departe de responsabilitatea socială – mai ales dacă responsabilitatea socială contravine intereselor de partid. Iar interesele partidelor sunt să controleze cultura.

Scandalul se va stinge, fără ca nimeni să pățească nimic, pentru că asta se întâmplă cu toate scandalurile de genul ăsta. Directorul interimar va rămâne, poate va deveni chiar director plin, Puric va continua să ne predice ideile sale depășite, ziarul antisemit va fi făcut în continuare – dar nu va mai ajunge la TNB –, piesele se vor face și vor fi tot mai irelevante.

Pentru că, dacă e să învețe ceva din asta, oamenii ăștia vor învăța că nu trebuie să faci valuri, nu că ai o responsabilitate civică și socială, ca instituția „de frunte” a teatrului autohton. Între „teatrul nu face politică” și rolul mereu politic al artei (bune) contemporane e o prăpastie care, odată săpată, nu creează decât mediocritate.

patru știri pe scurt

ce trebuie să mai știi

CODA a devenit primul film cu o distribuție formată în special din actori surzi care a câștigat Oscarul. Troy Kostur a primit premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar, iar Apple + a devenit primul serviciu de streaming care câștigă premiul pentru cel mai bun film.

La Oscaruri, Chris Rock a făcut o glumă proastă și insensibilă la adresa Jadei Pinkett Smith, iar Will Smith s-a gândit că ar fi o idee bună să riposteze cu o palmă. Rock aproape că n-a ieșit din personaj și a continuat ceremonia live, Will Smith și-a cerut în mod repetat scuze, și când a primit premiul pentru cel mai bun actor, și ulterior, prin intermediul social media.

Negociatori ucraineni și ruși s-au întâlnit în Turcia pentru a discuta o posibilă pace. Au apărut tot felul de informații pe surse despre pretențiile părților, dar nu s-a ajuns la nimic concret. Rușii susțin că se retrag din jurul Kyivului, americanii îi acuză că trag de timp ca să se regrupeze.

Fostul președinte al României, Traian Băsescu, a fost declarat colaborator al Securității printr-o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție. Acesta va ataca decizia la CEDO, dar între timp a rămas fără privilegiile unui fost șef de stat.