

GLAMOUR ♡ CHANEL
De Mădălina Ionescu
Gaujacq
bun venit în

O poveste a unui loc unic în lume, în care natura este sursa infinită a frumuseții și în care tradiția se împletește cu inovația.
În sud-vestul Franței, delimitat de dealurile verzi Béarn și Adour, se află Gaujacq, un sat liniștit în care numeroase specii de camelie, adunate din întreaga lume, se leagănă sub albastrul cerului. Camelia este una dintre florile cu o rezistență nemaipomenită în fața condițiilor meteo nefavorabile. Este specială și pentru că înflorește iarna, iar frunzișul copacului se păstrează mereu verde, indiferent de anotimp.

Rotunjimea sa aproape geometrică, voluptatea aparte, petalele albe și simplitatea pură au atras-o și pe Gabrielle Chanel, care o considera o floare interzisă, androgină și un pic ambiguă, dar cu o putere de seducție absolută.
De fapt, povestea dintre Chanel și această plantă a început în 1913, în ziua în care Coco și-a fixat o camelie proaspătă la curea, pentru ca mai târziu să devină un laitmotiv al casei. Satul Gaujacq găzduiește, de altfel, și două răsaduri care ar fi fost comandate chiar de Mademoiselle, în urmă cu mai bine de un secol. Acestea, alături de alte 2.000 de varietăți de camelie, se regăsesc de-a lungul Fermei Camellia.
Totul aici arată ca un laborator în aer liber: arborii au fost plantați geometric, clădirile sunt dispuse în unghi drept, pentru a oferi protecție împotriva vânturilor occidentale, toate materialele utilizate au origini naturale, iar lumina și aerul sunt tratate ca resurse în sine. Conservatorul de plante găzduiește cele mai rare specii și soiuri horticole, pe o suprafață de 5 hectare, și include 3.000 de plante adunate din toată lumea de familia lui Jean Thoby, International Camellia Expert, familie care botanizează de 5 generații.
Această parte a Franței este ideală pentru cultivarea cameliei, care a sosit din Asia în secolul al XVII-lea, în special datorită temperaturilor echilibrate între vară și iarnă, similare cu cele din China și Japonia. „Clima Gaujacq este cunoscută pentru precipitațiile răspândite în cele 4 anotimpuri. Vânturile sunt aproape inexistente, terenul este adânc și fertil, iar izvoarele sunt abundente”, explică Jean Thoby.


Este unul dintre motivele pentru care, în 1998, Chanel Research a început o colaborare cu Ferma Camellia, ce a inclus reconsolidarea spațiului, plantare, eșantionare și construirea unui laborator de fitochimie. Astfel, în 2009, a prins viață prima cultură de Camellia japonica „Alba Plena”, care stă la baza liniei de îngrijire a pielii Hydra Beauty.
„Studiind acest soi de camelie, am descoperit derivați de catehină, polifenoli cu proprietăți hidratante aparte”, explică Nicola Fuzzati, director de inovație și dezvoltare a ingredientelor cosmetice în cadrul Chanel. „Camelia nu are un program de senescență; genetic, nu este programată să moară. Deci, cu cât trece mai mult timp, cu atât devine mai frumoasă și mai puternică”, întărește Jean Thoby. Florile de Camellia japonica apar la primul îngheț din ianuarie și se dezvăluie în martie.

Deși gingașe, nici apa, nici frigul nu au efecte asupra petalelor. La ferma din Gaujacq, recolta este culeasă manual, floare cu floare, la puțin timp după roua dimineții, astfel încât petalele să fie complet uscate, iar procesul de extracție - eficientizat.

Apoi sunt așezate în coșuri, cântărite și înghețate, pentru a le păstra integritatea, înainte de a fi livrate către laborator. „Totul se desfășoară în armonie cu natura, nu încercăm să o îmblânzim și nici să o controlăm”, afirmă Philippe Grandry, manager de operațiuni agricole.
De aceea, cele 2.700 de plante de Camellia japonica „Alba Plena” sunt cultivate în câmp deschis, conform celor mai exigente și ecologice practici agricole. Adică fără adaosuri chimice. „Am pus și bazele unei culturi experimentale, realizată în moduri agroecologice și agroforestiere, pentru a păstra și a spori calitățile naturale ale plantei. Această cultivare simbiotică permanentă va îmbogăți solul și va consolida ecosistemul plantă-sol-apă”, explică Philippe Grandry.

Citește mai multe despre această inițiativă în ediția Glamour de toamnă-iarnă 2021.
Created with Newsroom AI
Go to page
We're sorry, it looks like your browser doesn't support this experience.